envicentrum PRO KRAJINU Vysoké Pole

Spustili jsme nové webové stránky!

Túra č. 4 – Po stopách pirátské řeky

Trasa Po stopách pirátské řeky nám bude připomínat dobrodružný životopis řeky Vláry, která dávno ve třetihorách „ukradla“ část povodí své souputnici Olšavě.

Počátečním bodem našeho putování bude obec Pozděchov, nejsevernější místo Okruhu šesti dědin. Odtud se vydáme po modré značce kolem prastaré Zichovy lípy lesem k sošce sv. Huberta (O6D – 05) a dále na zámeček Trubiska (O6D – 06). Drobná roubená stavba s věžičkou bývala výletním místem vizovické vrchnosti.

Na Trubiskách se napojíme na zelenou značku, která nás vyvede na hlavní hřeben Vizovických vrchů do sedla Bařinka. Odtud se vydáme pohodlnou chůzí k rozcestí Pod Svéradovem do místa, kde pramení pirátská řeka Vlára. K upravenému prameni vede krátká významová odbočka. My se budeme stále držet zelené značky, která nás zavede do míst s pohnutou válečnou historií, k památníku Ploština (kaple, muzeum, bufet, naučný okruh O6D – 30,31,32,33, výhledy).

Kolem monumentálního památníku osvobození pak pozvolna sejdeme kolem opuštěných lomů (O6D – 34,35) do obce Drnovice. Zelená značka nás povede přímo kolem zdejšího vesnického muzea (O6D – 36,37) s expozicí místního stavitelství a řemesel. Po prohlídce pokračujeme na náves, kde začíná žlutá značka. Podle ní sejdeme po návsi dolů, přejdeme most přes Vláru a stoupáme okolo tradičního ovocného sadu Na Háji (O6D – 39) dále na horizont s mnoha krásnými výhledy.

Zde je nutné pozorně sledovat značení a dojít až k chatkám na okraji lesa Milíčov. Ten je opředen pověstmi o starých Drnovicích (O6D – 40). Lesem značka posléze klesá až do údolí Tichovského potoka, jednoho z přítoků Vláry. Na jeho druhém břehu můžeme vydechnout u nového odpočívadla. Od něho pak značka opět stoupá až k rozcestí zvanému Těšíkov nebo Vrchy (O6D – 43). Zde se připojuje nově vyznačená zelená značka, která nás vyvede z lesa nedaleko Vlachovy Lhoty u křížku s odpočívadlem na Planu (O6D – 44). Odtud po polní cestě lemované výhledy na hřebeny Vizovických vrchů a Bílých Karpat dojdeme do obce Vlachova Lhota se vznikajícím hasičským muzeem.

My se však vydáme po zelené značce od hasičské zbrojnice dolů, do údolí Vláry, na níž byl v minulosti zbudován Podelhotský mlýn (O6D – 48). Dodnes je takřka v původním stavu, krásu této části romantického údolí Vláry si vychutnáme při zastávce u odpočívadla, které se nalézá pod mlýnem. V těchto místech také překročíme Vláru a po jejím pravém břehu pokračujeme k roztroušeným samotám Mýší. Pozorně sledujeme značku, podruhé překročíme potok, tentokrát Benčici, která se zanedlouho spojí s Vlárou.

Napojíme se na polní cestu a kolem informačního panelu (O6D – 50) pokračujeme vlárským údolím směrem do Vlachovic. Cesta po loukách nás dovede až k poslednímu dnešnímu mostu přes Vláru. Ten překonáme a dojdeme k bývalému písečníku v místech rozsáhlého pohřebiště z doby bronzové na Ďulově kopci (O6D – 51,52). Odtud již není daleko do Vlachovic, do míst, kde naše trasa končí.

• Trasa: Pozděchov – Trubiska – Bařinka – Pod Svéradovem – Ploština – Drnovice – Tichovský potok – rozcestí Těšíkov – Vlachova Lhota – Podelhotský mlýn – Vlachovice